Dyrö bastun

Välkommen till västkustens kanske skönaste bastu

Dyröns eluppvärmda bastu ligger på öns sydsida med fantastisk utsikt över Marstrands- och Hakefjorden. Farleden till Wallhamn, Stenungsund och Uddevalla går alldeles utanför, så bli inte förvånad om det dyker upp stora fartyg när du bastar som bäst.

Bastun rymmer 12 personer med ett litet, gemensamt omklädningsrum och ett relaxrum. Efter bastubadet kan du bada från bryggan. Men var försiktig, det kan vara strömt och vågorna går ibland höga. Du kan också svalka dig i den lite tryggare ”feghålan” om vädret är tufft. Toalett och tre duschar ligger i separat byggnad intill bastun. Sommartid erbjuds även en skön utomhusdusch.

I relaxrummet hittar du soffa och två fåtöljer samt långbänk. Dessutom kan du duka upp två fällbord och fällstolar. Vill du elda i braskaminen får du ta med dig egen ved. Relaxen erbjuder även litet kök med två kokplattor och vask med varmt och kallt sötvatten året runt. Det finns även kylskåp och mikrovågsugn. Köksutrustningen är enkel med några grytor, stekpannor, glas och kaffemuggar (inga tallrikar eller bestick).

Är det vackert väder väljer du kanske hellre att koppla av efter bastun vid den sköna uteplatsen med stor grill. Vill du beställa mat och få den levererad till bastun talar du med öns ICA-butik som gärna ordnar catering.

Hitta hit

Du tar dig till Dyrön med färjan Hakefjord från Rönnäng (se tidtabell på www.dyron.se/resa/vasttrafik/, linje 361). Från färjeläget i Nordhamnen är det ca en km promenad till bastun. Håll ögonen öppna efter skyltar som visar vägen. Bastun ligger avskilt, ca 300 m från bebyggelsen väster om Sydhamnen. Vägen dit är handikappanpassad, så du kan ta dig till bastun med rullstol och barnvagn.

Historik

2004 byggdes bastun av Dyröns Samhällsförening. Materialet bekostades av privata sponsorer och av EU, Mål 2 Öarna. Allt arbete gjordes helt ideellt.

2007 byggdes vägen till bastun om och gjordes tillgänglig för rullstolsburna och barnvagnar. Även detta arbete bekostades av EU, Tillgänglig Västkust, men arbetet var ideellt.

2011 byggdes toalett- och duschhuset. Vatten och avlopp är anslutet till kommunalt VA. Allt är handikappanpassat. 400 m långa vatten- och avloppsledningar har lagts ut i havet för att vara frostsäkra. På land är ledningarna isolerade och försedda med värmekabel.

Projektet är helt genomfört med ideell arbetskraft. Materialet har sponsrats av privata sponsorer samt av EU:s landsbygdsprogram och Tjörns Kommun. Dyröns Samhällsföreningen har fått betala en betydande del av toalettbygget.